banner

Вижте всички уроци по пиано на adelinapiano.com

Интервали

Вече знаем кои са интервалите:
– Секунда  има 2 степени.  Тя се дели на два вида:

  • малка – равна на полутон
  • голяма – равна на два полутона.

– Терца има 3 степени.  Тя също се дели на два вида:

  • малка – равна на 3 полутона.
  • голяма – равна на 4 полутона.

– Кварта се състои от 4 степени
– Квинтата съдържа 5 степени.
– Секстата е интервал, който съдържа 6 степени.

  • Интервалът, който съдържа 4 цели тона се нарича малката секста .
  • Голямата секста е равна на 4 и ½ тона.

– Септима е онзи интервал, който съдържа в себе си 7 степени.

  • Малка септима се състои от  5 цели тона
  • Голяма септима е равна на 5 и ½ тона.

– Октава е онзи интервал, който се състои от 6 цели тона или това е повторение на тона в следващата октавова група.

Интервалът, който съдържа само един тон се нарича прима – повторение на същия тон и включва в себе си 1 степен.

Може да намерите всички интервали до октава в приложението.

В предишния урок ви показах, че доминантовото тризвучие ,наречено квинтакор, се строи върху V-та степен на гамата. То е наречено квинтакорд заради интервала между най-ниския и най-високия тон. Съответно, доминантовия септакорд, след като е доминантов, също се строи върху V-та степен на гамата. Под септакорд  разбираме интервала между най-ниския и най-високия тон е септима.

Днес с Вас ще разгледаме гама До мажор. Тонът сол е V-та степен, а доминантовия квинтакорд е сол-си-ре. За доминантовия квинтакорд ще използваме същите тонове, сол-си-ре, като ще добавим и фа. Така получаваме интервал септима, който се намира между най-ниския и най-високия тон. Ако се затруднявате в началото да построявате септими, може просто към доминантовия квинтакорд да добавяте малка терца и ще получите пак септакорд.

Помнете, че винаги когато построяваме септакорди, независимо дали доминантови, или други, използваме малка септима.

Да разгледаме гама Сол мажор. Доминантовия квинтакорд е ре-фа диез-ла, а доминантовия септакорд е ре-фа диез-ла-до. Доминатовия квинтакорд на гама Фа мажор  е до-ми-сол, а доминантовия септакорд- до-ми-сол-си бемол.

В ла минор  доминантовия квинтакорд е ми-сол диез-си, а доминантовия септакорд ми-сол диез-си-ре. Логично е, че след като има доминантова функция, септакорда в минор ще звучи мажорно.

Ако това видео ви е било полезно разгледайте всички уроци на Аделина на сайта www.adelinapiano.com

За Автора - Аделина Христова

Тя се казва Аделина. И нейният живот е музиката. Завършва Национално училище за музикално и сценично изкуство „Проф. Панчо Владигеров”, гр. Бургас, в класа по пиано на Елена Пеева. Докато учи не губи време и печели награди от редица конкурси за млади пианисти в страната и чужбина. Съвсем млада става солист на Бургаска Филхармония. В нейно лице музикалното училище намира активен участник в празничните и благотворителни концерти. Музикалното ѝ развитие продължава в Инструменталния факултет на Национална музикална академия „Проф. Панчо Владигеров”, гр. София при Проф. Стела Димитрова-Майсторова. Следващите четири години са наситени с участия в концерти и майсторски класове, Щатният оркестър към Академията я кани за солист. Фестивалът “Pianissimo” е едно от ярките места където се изявява. Интересен факт от професионалната ѝ автобиография е очевидния афинитет към камерната музика, където незабравими остават участията ѝ в клавирни дуа, триа и квартети. Музикалната педагогическа магистратура с профил пиано закономерно бива придобита в Софийски Университет „Св. Св. Климент Охридски”. Днес, на нейните умения като педагог се осланят както професионалисти, така и напълно обикновени хора завладени от магията на музиката и желаещи да усвоят тайните ѝ.

No Comments

Остави коментар

You must be logged in to post a comment.