banner

Вижте всички уроци по пиано на adelinapiano.com

Диез и бемол

Черните клавиши на пианото – използват се, когато имаме повишение или понижение на тоновете. Тези изменения се оказват чрез диезите и бемолите.

  • Диез – повишение с полутон /най-малкото разстояние между два тона/. Да разгледаме нотата фа, ако яповишим с половин тон или с полутон нагоре, това е фа диез.

  • Бемол – понижение с полутон. Да разгледаме нотата ре, ако я понижим с полутон получаваме ре бемол.

Въпреки, че казваме ла бемолсол диез т.н., тези знаци винаги се пишат преди нотата и на нейната височина. Например диеза пред фа се пише точно на мястото на нотата фа, бемола пред си се пише на нивото на нотата си и т.н..

Пробвайте да изсвирите нотите с диези и бемоли в прикачения файл. Не забравяйте че когато имаме Сол ключ свирим с дясна ръка, когато имаме Фа ключ – с лява.

Когато видим диез или бемол пред дадена нота, това повишение или понижение важи за тази нота, но в рамките на такта. В следващият такт, ако отново не е написан бемол или диез пред тази нота, значи тя ще се изпълни без изменение.

Бекар

Бекара служи за отменяне на значението на диезите и бемолите. Също като тях той се пред нотите и на тяхната височина. Запомнете, че когато имаме бекар винаги свирим на бял клавиш.

Ако диеза или бемола е поставен в началото на петолинието тогава той важи всеки път, когато срещнем тонът, за който се отнася знака.

Гамата е съставена от цели тонове и полутонове, които прозвучават в определен ред:

  • за мажорната гама – 2 цели тона, полутон, 3 цели тона, полутон. Да си припомним До мажор

Сега нека да изсвирим Сол мажор, щом гамата е Сол мажор, значи ще започнем и ще свършим на сол. Да проследим целите тонове и полутонове, 2 тона,полутон,след това 3 цели тона. Когато говорихме за цели тонове и полутонове казахме че между ми/ фа и си/ до са изключенията, защото между тях няма черни клавиши. Значи, цял тон от ми е фа диез . Тоест, когато свирим гама Сол мажор, вместо фа ще свирим фа диез. Нека да я изсвирим с дясна ръка, пръстите са същите както при гама До мажор. Изсвирваме и лява ръка, пак със същите пръсти като До мажор.

В  упражненията към урока съм Ви написала гама Сол мажор с точните пръсти, както и кои са и непознатите ноти на петолинието. За да намерим тоническото тризвучие на Сол мажор, което се състои от I, III и V степен. В Сол мажор, трябва да натиснем тоновете солси и ре. Изсвирваме с дясна ръка, после и с лява. След това свирим и с двете ръце.

Искам да Ви отправя Ви едно предизвикателство- хайде да изсвирим сега гама До мажор с двете ръце. Спомнете си как във втори урок Ви посъветвах да свирите гамата потделно с ръцете с правилните пръсти. Поставяме дясна ръка на до от първа октава, а лява на до от малка октава. Съветвам Ви да свирете толкова бавно, колкото Ви е необходимо. Това упражнение, за да се научите как правилно да поставяте определените пръсти за гамата. С времето движенията ще се превърнат в навик и пръстите сами ще знаят местата си. Ако наблюдаваме как вървят пръстите ще видим, че когато имаме 3ти пръст в едната ръка, имаме 3ти пръст и в другата. Когато имаме 2ри пръст в едната, имаме 4ти пръст в другата и обратно, когато имаме 4ти пръст в едната ръка, имаме 2ри пръст в другата.

След усвояването на гама До мажор, може да пробвате да изсвирите и гама Сол мажор. Не забравяйте, че там вместо фа свирим фа диез.

Ако това видео ви е било полезно разгледайте всички уроци на Аделина на сайта www.adelinapiano.com

За Автора - Аделина Христова

Тя се казва Аделина. И нейният живот е музиката. Завършва Национално училище за музикално и сценично изкуство „Проф. Панчо Владигеров”, гр. Бургас, в класа по пиано на Елена Пеева. Докато учи не губи време и печели награди от редица конкурси за млади пианисти в страната и чужбина. Съвсем млада става солист на Бургаска Филхармония. В нейно лице музикалното училище намира активен участник в празничните и благотворителни концерти. Музикалното ѝ развитие продължава в Инструменталния факултет на Национална музикална академия „Проф. Панчо Владигеров”, гр. София при Проф. Стела Димитрова-Майсторова. Следващите четири години са наситени с участия в концерти и майсторски класове, Щатният оркестър към Академията я кани за солист. Фестивалът “Pianissimo” е едно от ярките места където се изявява. Интересен факт от професионалната ѝ автобиография е очевидния афинитет към камерната музика, където незабравими остават участията ѝ в клавирни дуа, триа и квартети. Музикалната педагогическа магистратура с профил пиано закономерно бива придобита в Софийски Университет „Св. Св. Климент Охридски”. Днес, на нейните умения като педагог се осланят както професионалисти, така и напълно обикновени хора завладени от магията на музиката и желаещи да усвоят тайните ѝ.

No Comments

Leave a Review or Comment

You must be logged in to post a comment.