Вижте всички уроци по пиано на adelinapiano.com
Диез и бемол
Черните клавиши на пианото – използват се, когато имаме повишение или понижение на тоновете. Тези изменения се оказват чрез диезите и бемолите.
-
Диез – повишение с полутон /най-малкото разстояние между два тона/. Да разгледаме нотата фа, ако яповишим с половин тон или с полутон нагоре, това е фа диез.
-
Бемол – понижение с полутон. Да разгледаме нотата ре, ако я понижим с полутон получаваме ре бемол.
Въпреки, че казваме ла бемол, сол диез т.н., тези знаци винаги се пишат преди нотата и на нейната височина. Например диеза пред фа се пише точно на мястото на нотата фа, бемола пред си се пише на нивото на нотата си и т.н..
Пробвайте да изсвирите нотите с диези и бемоли в прикачения файл. Не забравяйте че когато имаме Сол ключ свирим с дясна ръка, когато имаме Фа ключ – с лява.
Когато видим диез или бемол пред дадена нота, това повишение или понижение важи за тази нота, но в рамките на такта. В следващият такт, ако отново не е написан бемол или диез пред тази нота, значи тя ще се изпълни без изменение.
Бекар
Бекара служи за отменяне на значението на диезите и бемолите. Също като тях той се пред нотите и на тяхната височина. Запомнете, че когато имаме бекар винаги свирим на бял клавиш.
Ако диеза или бемола е поставен в началото на петолинието тогава той важи всеки път, когато срещнем тонът, за който се отнася знака.
Гамата е съставена от цели тонове и полутонове, които прозвучават в определен ред:
-
за мажорната гама – 2 цели тона, полутон, 3 цели тона, полутон. Да си припомним До мажор
Сега нека да изсвирим Сол мажор, щом гамата е Сол мажор, значи ще започнем и ще свършим на сол. Да проследим целите тонове и полутонове, 2 тона,полутон,след това 3 цели тона. Когато говорихме за цели тонове и полутонове казахме че между ми/ фа и си/ до са изключенията, защото между тях няма черни клавиши. Значи, цял тон от ми е фа диез . Тоест, когато свирим гама Сол мажор, вместо фа ще свирим фа диез. Нека да я изсвирим с дясна ръка, пръстите са същите както при гама До мажор. Изсвирваме и лява ръка, пак със същите пръсти като До мажор.
В упражненията към урока съм Ви написала гама Сол мажор с точните пръсти, както и кои са и непознатите ноти на петолинието. За да намерим тоническото тризвучие на Сол мажор, което се състои от I, III и V степен. В Сол мажор, трябва да натиснем тоновете сол, си и ре. Изсвирваме с дясна ръка, после и с лява. След това свирим и с двете ръце.
Искам да Ви отправя Ви едно предизвикателство- хайде да изсвирим сега гама До мажор с двете ръце. Спомнете си как във втори урок Ви посъветвах да свирите гамата потделно с ръцете с правилните пръсти. Поставяме дясна ръка на до от първа октава, а лява на до от малка октава. Съветвам Ви да свирете толкова бавно, колкото Ви е необходимо. Това упражнение, за да се научите как правилно да поставяте определените пръсти за гамата. С времето движенията ще се превърнат в навик и пръстите сами ще знаят местата си. Ако наблюдаваме как вървят пръстите ще видим, че когато имаме 3ти пръст в едната ръка, имаме 3ти пръст и в другата. Когато имаме 2ри пръст в едната, имаме 4ти пръст в другата и обратно, когато имаме 4ти пръст в едната ръка, имаме 2ри пръст в другата.
След усвояването на гама До мажор, може да пробвате да изсвирите и гама Сол мажор. Не забравяйте, че там вместо фа свирим фа диез.
No Comments