banner

Вижте всички уроци по пиано на adelinapiano.com

Гама Фа мажор, тоналност, основни насоки при разчитане на произведение

Гама Фа мажор

С Вас миналия път разглеждахме гама Сол мажор. Тя има един диезфа диез. Днес с Вас ще научим гама Фа мажор. Тя започва от фа и завършва на същата на нота. Следвайки правилото за реда на цели тонове и полутонове, забелязваме, че Фа мажор има един бемол си бемол. Пръстовката на дясната ръка е по-различна пръстовка в сравнение от разглежданите досега гами. Имаме 1ви,2ри,3ти,4ти пръст, след това повтаряме 1ви,2ри,3ти,4ти пръст. Гамата завършва на 4ти пръст, надолу е по същия начин. Пръстите в лява ръка са същите както в досега изучаваните гами. Както и в досегашните уроци, към видеото има прикачен файл с нотите и пръстите на разглежданата гама. Тоническото тризвучие на Фа мажор е съставено от степените- І, ІІІ и V – с тонове са фа, ла и до.

Тоналност

В предният урок Ви разказах, че когато диеза или бемола се пишат пред нотата, те важат за такта. Когато тези знаци се намират в началото на петолинието, тогава всеки път когато е написана нотата, за която се отнася диеза или бемола, тя ще бъде повишена или понижена. Това се отнася до тоналностите, в които се намират музикалните произведения. Тоналността означава гамата, върху която е построено едно музикално произведение. То може да бъде в До мажор, Сол мажор, Фа мажор и т.н.


Как можем да разберем тоналността на дадено произведение ? Има 2 начина. Първо правило е да погледнем знака или знаците след ключа, например един диез, 1 бемол и т.н. С Вас научихме кои са кои са гамите с един диез и един бемолСол и Фа мажор. Съответно, ако има 1 диез, вероятно произведението е в гама Сол мажор. Не бива да забравяме, че и минорните гами, които все още не сме разглеждали, също имат диези и бемоли, както и мажорните. За да сме сигурни, в коя тоналност свирим, поглеждаме последния такт. Обикновено тониката на търсенета тоналност я намираме при последният най-нисък тон в лява ръка . Тоника е първата степен на гамата. В упражненията може да намерите няколко примера за различни тоналности. Когато ги свирите, не забравяйте да спазвате диеза или бемола, сложен в началото на петолинието след ключа на всяко място, където срещнете нотата, за която се отнася.

Разчитане на произведение

Има някои основни неща при свирене на произведение за първи път. Едно от основните правила е да обърнем внимание на ключа, който е изписан в началото. Обикновено на горното петолиние е поставен Сол ключ, на долното Фа ключ, но се срещат и изключения. Ако започнем да свирим на грешния ключ, тогава всички следващи ноти ще бъдат грешни и няма да се чуват много приятни звуци. Много е важно да видим дали има диези или бемоли след ключа и да разберем коя е тоналността, в която ще свирим. Ако има диези или бемоли да видим коя нота ще се понижава или повишава, и най-важното да запомним тези изменения. Ако в произведението има диези или бемоли, а ние забравяме да ги свирим, тогава резултата звуците няма да бъдат толкова хармонични . Третото правило се отнася до размера. Важно е да разберем до колко ще броим- до 2,3,4 и т.н., за да изсвирим ритмично даденото произведение.
Важно е да изсвирим нотите според тяхното положение на клавиатурата. Много често моите ученици знаят нотите, но си поставят ръцете на грешни клавиши и възпроизведения звук не е много правилен. Съветвам Ви преди да започнете да свирите, погледнете къде сте сложили пръстите си и дали те са на верните клавиши. След като ви разказах за важните неща при свирене на пиано, вече може да започвате да свирите новото произведение.

Ако това видео ви е било полезно разгледайте всички уроци на Аделина на сайта www.adelinapiano.com

За Автора - Аделина Христова

Тя се казва Аделина. И нейният живот е музиката. Завършва Национално училище за музикално и сценично изкуство „Проф. Панчо Владигеров”, гр. Бургас, в класа по пиано на Елена Пеева. Докато учи не губи време и печели награди от редица конкурси за млади пианисти в страната и чужбина. Съвсем млада става солист на Бургаска Филхармония. В нейно лице музикалното училище намира активен участник в празничните и благотворителни концерти. Музикалното ѝ развитие продължава в Инструменталния факултет на Национална музикална академия „Проф. Панчо Владигеров”, гр. София при Проф. Стела Димитрова-Майсторова. Следващите четири години са наситени с участия в концерти и майсторски класове, Щатният оркестър към Академията я кани за солист. Фестивалът “Pianissimo” е едно от ярките места където се изявява. Интересен факт от професионалната ѝ автобиография е очевидния афинитет към камерната музика, където незабравими остават участията ѝ в клавирни дуа, триа и квартети. Музикалната педагогическа магистратура с профил пиано закономерно бива придобита в Софийски Университет „Св. Св. Климент Охридски”. Днес, на нейните умения като педагог се осланят както професионалисти, така и напълно обикновени хора завладени от магията на музиката и желаещи да усвоят тайните ѝ.

No Comments

Остави коментар

You must be logged in to post a comment.